Strategische doelen
Het realiseren van een verkeersveilige en bereikbare stad en regio
Tactische doelen
- Het bereikbaar en verkeersveilig maken en houden van de stad en regio
- Het bereikbaar houden van de stad en regio door het aanbieden van voldoende parkeervoorzieningen
De strategische doelstelling van dit programma is “het realiseren van een verkeersveilige en bereikbare stad en regio”.
Vanuit dit programma wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de hoofdopgaven van de Strategische visie 2030 en meer in het bijzonder aan de daarin benoemde thema’s “Innovatieve en excellente stad” en “Venlo Internationaal” (bereikbaarheid) en “Veelzijdige stad in het groen” (verkeersveiligheid). Hiermee sluit dit programma ook aan op de regiovisie “Regio in Balans”, en dan met name op de thema’s “Innoveren en Vermarkten” (bereikbaarheid) en “Vitale gemeenschappen” (verkeersveiligheid).
Ambities Strategische Visie 2030
In het gekozen voorkeursscenario “Venlo kansenstad uit de Strategische Visie worden de volgende voor het programma “Verkeer en Bereikbaarheid” relevante ambities aangegeven:
- Venlo heeft zich ontwikkeld tot een logistieke ‘hotspot’
- Een uitstekende multimodale ontsluiting is een doorslaggevende vestigingsfactor
- De binnenstad is goed bereikbaar, zowel met de auto als met het openbaar vervoer en heeft goede parkeervoorzieningen
De bereikbaarheid van Venlo en haar woon-, winkel- en werklocaties is een belangrijke vestigingsplaatsfactor voor bewoners en bedrijven. We profiteren hier als regio optimaal van, met positieve effecten op de aantrekkingskracht voor bedrijven, bezoekers en de werkgelegenheid.
In de regio Venlo, waar met logistiek en met de transport genererende agrofood en maakindustrie veel geld wordt verdiend, zal de belasting van de (boven)lokale infrastructuur in toekomst blijven toenemen. Dat geldt voor zowel weg, water als spoor. De logistieke stakeholders in de Regio Venlo werken onder de vlag van de Triple Helix organisatie SMART Logistics Centre Venlo [1] samen aan technische, digitale en menselijke innovatie. Via slimme oplossingen wordt snelheid en efficiëntie in de logistieke keten gerealiseerd, waarmee de stakeholders niet alleen zorgen voor een economisch concurrerende sector, maar tegelijkertijd voor duurzame oplossingen. Echter aanvullende investeringen in een robuuste infrastructuur blijven onmisbaar en we zullen het water en spoor nog beter moeten benutten. De uitdaging daarbij is om de belastende effecten van mobiliteit (o.a. geluidshinder, luchtkwaliteit) in balans te houden met de gewenste kwaliteit van leven. In 2019 blijven we dan ook samen met onze regionale partners lobby-inspanningen leveren richting hogere overheden.
Bij een afnemend aantal voorzieningen in wijken en dorpen is mobiliteit van belang om te voorkomen dat inwoners in een isolement raken. We streven daarom naar een bereikbare, verkeersveilige en toegankelijke regio en stad, zoveel mogelijk op basis van een schoon, duurzaam, stil en veilig mobiliteitssysteem voor personen én goederen. Trendsportal zal zich hier in 2019 als het mobiliteitsnetwerk van gemeente Venlo en Noord-Limburg voor blijven inzetten. De ingeslagen weg en werkwijze zullen worden voortgezet en in het verlengde van de in 2018 vastgestelde visie en ambitie zal de strategische agenda en uitvoeringsprogramma verder worden opgepakt, waarbij duurzaamheid een centrale rol vervult, onder andere door het toepassen van de Venlo principes.
Indicator | JR 2017 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Aantal verkeersslachtoffers | 86,00 | ||||
Betreft het aantal in het Bestand Geregistreerde Ongevallen in Nederland (BRON) opgenomen ernstige verkeersslachtoffers (ziekenhuisgewonden + doden) per jaar binnen gemeente Venlo. Bron: BRON. Vanwege grote wijzigingen in de gehanteerde rekenmethodiek zijn cijfers voor de periode 2014-2017 niet vergelijkbaar. In 2017 zijn 5 doden en 81 ernstige gewonden geregistreed. Er zal een nieuwe ambitie moeten worden geformuleerd op basis van de gewijzigde rekenmethode. |
Indicator | JR 2017 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Oordeel verkeerssituatie, parkeren en parkeeroverlast inwoners | 7,10 | 7,20 | 7,20 | ||
Gemiddelde rapportcijfer over beoordeling bereikbaarheid per auto en OV, verkeersveiligheid en parkeren onder inwoners Venlo. In 2015 is voor het eerst sinds 2012 een oordeel gevraagd. In beide jaren bedroeg het rapportcijfer 7,2. In 2017 is deze waardering een 7,1. Een goede score gezien de problematiek rondom de parkeergarages in de binnenstad in 2016-2017. Omdat de stadspeiling uitsluitend in de oneven jaren wordt uitgevoerd, zijn er geen ambities geformuleerd voor de even jaren. De ambitie is om het rapportcijfer weer op het niveau van 2012 en 2015 te krijgen. |
Indicator | JR 2017 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Oordeel verkeerssituatie, parkeren en parkeeroverlast bezoekers | |||||
Gemiddelde rapportcijfer over beoordeling bereikbaarheid (per auto en OV) en parkeren onder bezoekers van Venlo. Basis vormt het eenmalige p-onderzoek in 2015 (7,4). Er is na 2015 geen vergelijkbaar onderzoek meer uitgevoerd noch gepland. |