Om de ambitie voor dit programma te kunnen waarmaken, worden in 2019 de volgende activiteiten uitgevoerd die mede worden gebaseerd op de nieuwe sportvisie 2019-2023, de Regiovisie Sport en het Uitvoeringsprogramma Cultuur.
Het bevorderen van deelname aan sport en bewegen
- Het begeleiden en ondersteunen van groepsleerkrachten bij het verzorgen van kwalitatief bewegingsonderwijs, motorisch remedial teaching en weerbaarheidstrainingen voor leerlingen met weinig zelfvertrouwen. We versterken hiermee de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen (vergroten weerbaarheid, voorkomen van en omgaan met pestgedrag en een vloeiende overgang van primair- naar voortgezet onderwijs);
- Het inzetten van de sportconsulenten binnen de Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken (OGVO) om het belang van sport, gezondheid en preventieve zorg en ondersteuning onder de aandacht van leerlingen te brengen. Deze aanpak voeren wij waar mogelijk ook in het primair- en speciaal voortgezet onderwijs in. Ook worden docenten door sportconsulenten geïnformeerd over de mogelijkheden van het Jeugdsportfonds om de afstand tot sport voor minder daadkrachtige inwoners te overbruggen;
- Het ondersteunen van verenigingsbesturen om de vitaliteit van hun sportvereniging te versterken en hun pedagogische taak uit te voeren. Hierbij besteden wij aandacht aan de verbinding met publiek- en private partners in het sociaal domein;
- Het verkleinen van de ‘afstand tot de sport’ voor groepen burgers waarvoor sport en bewegen minder toegankelijk is. Burgers met gezondheidsachterstanden, inactieven, mensen met een beperking (fysiek of mentaal), mensen met een gedragsprobleem, mensen met een uitkering, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en mensen met een minimumloon worden middels sport en bewegen uitgenodigd en in staat gesteld weer mee te doen aan de samenleving;
- Het continueren van de (regionale) JOGG-aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht, een initiatief dat samen met 35 partners in de samenleving wordt opgepakt). Hierbij begeleiden en stimuleren wij scholen om de uitgangspunten van JOGG en de ‘Gezonde School’ in hun beleid op te nemen en uit te voeren. Ook deze activiteit is gericht op preventie en is een verbinding tussen de beleidsvelden onderwijs, jeugd, gezondheid en zorg;
- Het voortzetten en intensiveren van de beweegpas waarbij sportconsulenten de verbinding leggen tussen verwijzers, beweegcoördinatoren en sport- of beweegaanbieders. Met name ouderen maken gebruik van deze voorziening;
- Het leggen van verbindingen met maatschappelijke partners en professionals in de wijk (sociale wijkteams, buurt- en bewonersnetwerken en informatie- en adviespunten in de Huizen van de Wijk). Dit doen wij om sport in de wijken zo laagdrempelig mogelijk te maken. Verder worden partners door onze sportconsulenten geïnformeerd over de mogelijkheden van het Jeugdsportfonds en de geld-terug-regeling om een eventuele afstand tot sport voor minder draagkrachtigen te overbruggen;
Opmerking: vanuit het strategisch partnership met Fontys Sporthogeschool worden studenten van deze hogeschool ingezet bij het uitvoeren, ondersteunen of intensiveren van alle activiteiten die hiervoor zijn genoemd.
Het behouden en waar nodig versterken van een adequate sportieve omgeving
- Het nader uitwerken van de visie op buitensportaccommodaties als onderdeel van de nieuwe sportvisie. Een wezenlijk element van deze visie is de wijze waarop sportaccommodaties in de toekomst worden ingezet om (vitale) verenigingen te faciliteren. De sportvisie wordt in de eerste helft van 2019 aan u voorgelegd. Op basis van huidige inzichten zullen in de toekomst eerder sportparken dan verenigingen worden gefaciliteerd. Ook zullen sportparken in overleg met gebruikers openbaar toegankelijk worden en multifunctioneel worden ingezet en zullen wij inzetten op vitale sportverenigingen. Bij onderhoudstaken zullen wij zoeken naar een nieuwe balans tussen gemeente en deze vitale verenigingen. Verder zal er ook worden ingezet op de duurzame investering in (veld)accommodaties;
- Het onderzoeken van de mogelijkheden om in de wijk sportvoorzieningen breder (multi-functioneler) in te zetten. Hiervoor leggen sportconsulenten in de wijk verbindingen met maatschappelijke partners en professionals;
- Het faciliteren van bewegingsonderwijs. Hiervoor exploiteert de gemeente gymzalen, sportzalen en sporthallen;
- Het onderzoeken van de mogelijkheden om de bezettingsgraad van sportaccommodaties te verhogen, bijvoorbeeld door het primair onderwijs te interesseren meer gebruik te maken van bestaande buitensportaccommodaties. Verder willen wij ‘sturen’ op de samenwerking tussen, en clustering van, verenigingen waardoor deze verenigingen vitaler worden en de bezetting van accommodaties wordt verhoogd;
- Het uitwerken van de mogelijkheid en het zetten van (verdere) stappen om te komen tot één centrale hockey-accommodatie in de gemeente Venlo waarvan de drie huidige hockeyclubs als fusievereniging in de toekomst gebruik gaan maken;
- Wij hebben het voornemen om zwemvoorziening De Wisselslag met ingang van 1 januari 2020 te sluiten daar de kosten voor de instandhouding niet langer verantwoord zijn. Dit heeft ook consequenties voor het buitenzwembad. Voor de Kadernota 2020-2023 wordt een advies opgesteld of, op welke wijze, en onder welke (financiële) randvoorwaarden, een zwemvoorziening in de gemeente Venlo in de toekomst kan worden gerealiseerd;
- De openbare ruimte wordt steeds belangrijker voor de ongebonden- en anders gebonden sporter. Het biedt veel mogelijkheden om burgers op een laagdrempelige en recreatieve manier te laten sporten, bewegen, spelen, recreëren en elkaar te ontmoeten. Dit bevordert een actieve leefstijl. Indien de openbare ruimte (opnieuw) wordt ingericht, dient een integrale afweging plaats te vinden over deze inrichting. Vanuit dit programma wordt daaraan een actieve en sportieve bijdrage geleverd. De Omgevingswet biedt hiervoor het nodige houvast.
Sport en bewegen hebben een directe relatie met de inrichting van de leefomgeving en de openbare ruimte. Bij het opstellen van de omgevingsvisie en omgevingsplannen wordt het onderwerp sport en bewegen een plek gegeven om een gezonde leefomgeving te creëren en de gemeente op die manier aantrekkelijk te maken; - Ook het beweegvriendelijke en openbaar toegankelijke schoolplein levert een bijdrage aan een attractieve openbare ruimte. Daarom onderzoeken wij ook in 2019 in overleg met schoolbesturen de mogelijkheden om schoolpleinen van basisscholen die nog niet openbaar toegankelijk zijn, open te stellen ten behoeve van openbare activiteiten. Hierbij wordt aandacht geschonken aan mogelijke overlast. De beweegvriendelijke schoolpleinen dragen ook bij aan de ontwikkeling van het bewegingsonderwijs (relatie met programma 5 Onderwijs en Jeugd);
- Om te komen tot een meer kostendekkende exploitatie van sportaccommodaties (zowel binnen- als buitensportaccommodaties) hebben wij het voornemen om met ingang van 1 augustus 2019 de tarieven voor de huur van deze accommodaties te verhogen. Het voornemen is deze verhoging in de komende jaren trapsgewijs door te voeren om uiteindelijk te komen tot de volgende dekkingspercentages: 15% (2019), 17,5% (2020) en 20% (2021). Hiervoor ontvangt u een separaat voorstel ter besluitvorming. Daar waar nodig bieden wij ondersteuning aan sportverenigingen om vitaal te blijven.
Wij zijn tot dit voornemen gekomen omdat de betreffende tarieven in de afgelopen jaren zijn 'ontzien van bezuinigingen' en omdat op basis van een benchmark blijkt dat de tarieven voor binnensportaccommodaties laag zijn. Ook is stimuleren van sport en het verenigingsleven voor ons niet hetzelfde als het financieren ervan; - De gemeente Venlo laat de verantwoordelijkheid voor de vrijetijdsbeoefening van sport ten dele los en is voornemens om de subsidies voor sportverenigingen met ingang van 1 januari 2020 trapsgewijs af te bouwen tot 0 in 2022. Indien dit leidt tot contributieverhogingen dan is er voor de doelgroep van het sociaal beleid de mogelijkheid een beroep te doen op het jeugdsportfonds;
- Samen met instellingen en verenigingen bespreken we de herijking van het subsidiebeleid.
- Met het verruimen van de btw-sportvrijstelling per 1 januari 2019 verandert de financiering van sportaccommodaties. Het recht op vooraftrek van btw die aan gemeenten in rekening is gebracht over de kosten die kunnen worden toegerekend aan het beschikbaar stellen van sportaccommodaties vervalt. De rijksoverheid zal gemeenten voor dit nadeel compenseren via een nieuwe specifieke-uitkering Sport (SPUK Sport).
Het bevorderen van de (passieve en actieve) deelname aan kunst en cultuur
- Wij willen het voor iedereen mogelijk maken om lid te zijn van een culturele vereniging. Eén van de middelen die we hiervoor inzetten, is het Jeugdcultuurfonds Venlo en de geld-terug-regeling;
- In 2018 hebben we culturele activiteiten toegevoegd aan de Agenda LHBT. In 2018 heeft de Roze Zaterdag in Gouda plaatsgevonden; voor Venlo het startsein om te beginnen aan het zogeheten ‘roze jaar’. We leggen de verbinding met cultuur en we zetten cultuur expliciet in als middel voor een zo compleet en inclusief mogelijke gemeenschap. Tijdens de Roze Zaterdag 2019 in Venlo zorgen we voor een uitgebreid cultureel programma;
- In 2018 heeft het CPV een onderzoek gestart naar de ‘witte vlekken’ in Venlo op het gebied van cultuurparticipatie. De specifieke activiteiten voor 2019 worden mede bepaald op basis van de uitkomsten van het onderzoek;
- In 2019 gaan we op basis van de evaluatie van de cultuurnota 2015-2018 en in samenspraak met culturele organisaties in Venlo gestart een doorkijk te maken naar het nieuwe cultuurbeleid;
- De gemeente Venlo laat de verantwoordelijkheid voor deze vrijetijdsbeoefening ten dele los en is voornemens om de subsidies voor amateurbeoefening met ingang van 1 januari 2020 trapsgewijs af te bouwen tot 0 in 2022.
- Samen met instellingen en verenigingen bespreken we de herijking van het subsidiebeleid.
- Gegeven de noodzaak om ook binnen het cultuurveld tot keuzes te komen die bijdragen aan het terugdringen van de financiële problematiek brengen wij de uitgaven voor culturele projecten en activiteiten terug met een kwart in 2019, oplopend naar de helft in de jaren daarna. Dat betekent dat ook hier inwoners en bezoekers een hogere eigen bijdrage moeten gaan leveren of dat door (een grotere mate van) zelfwerkzaamheid dit verlies aan inkomsten wordt opgevangen.
Betrokkenheid verbonden partijen
Voor het realiseren van de doelstellingen van dit programma werken wij samen met onderwijsinstellingen in het primair, voortgezet, hoger en speciaal onderwijs, maatschappelijke partners, sportieve omgevingen en verenigingen.