Begroting 2019 - 2022

Programma 1 Bestuur en Publieke Dienstverlening

Wat willen we bereiken?

Strategische doelen
Bevorderen van excellent bestuur en leveren van gemeentelijke diensten op doeltreffende en doelmatige wijze
Tactische doelen

  • Goed vertegenwoordigen van belangen burgers en bedrijven
  • Overbrenging en beheer van archieven en collecties. Klantgerichte informatievoorziening daarover
  • Leveren van burgerzakenproducten en aanverwante diensten op doeltreffende en doelmatige wijze, passend bij de klantwensen
  • Verzorgen van de kortste weg naar het juiste antwoord via de kanalen telefonie, mail, post en social media
  • Bevorderen van regionale samenwerking vanuit centrumfunctie

De strategische doelstelling van dit programma is “het bevorderen van excellent Bestuur en dienstverlening aan de burgers en ondernemers”.

Excellent bestuur betekent voor de gemeente Venlo dat het gemeentebestuur adequaat invulling geeft aan de noden, zorgen en wensen van de inwoners van Venlo. Voorop daarbij staat niet de inhoudelijke deskundigheid van het gemeentebestuur, maar het vermogen  om wensen en zorgen van Venlonaren politiek en bestuurlijk te vertalen naar oplossingen gevolgd door stedelijk beleid en uitvoering.
Het bevorderen van excellent bestuur vindt plaats door middel van kwalitatief goede besluitvormingsprocessen, consistente en integraal afgewogen bestuurlijke advisering en een goed onderhouden bestuurlijk relevant extern netwerk. Daartoe ziet het college en de directie toe op de opvolging van de kaders uit de belangrijkste strategische visiedocumenten.

De gemeente Venlo ambieert om onze klanten doeltreffend en doelmatig van dienst te zijn, waarbij de gezonde spanning wordt gezocht tussen het optimaal bedienen van de klantwensen (professioneel en snel geholpen worden) en maatschappelijk geaccepteerde kosten.

In de Strategische visie Venlo 2030 wordt de gewenste dienstverlening als volgt beschreven:

“In 2030 komt een klant- burgers, bedrijven, instellingen en partners in en om Venlo- nooit aan het “verkeerde loket” en biedt de gemeente pro-actief diensten aan. De gemeente biedt de klant één contactpersoon die fungeert als persoonlijk adviseur. De gemeente kent het complete palet aan wensen en behoeften van de klant en past zijn dienstverlening daar zoveel mogelijk op aan. Dat betekent voor de zelfredzame klant dat deze zoveel als mogelijk via de digitale snelweg diensten krijgt aangeboden en hiervoor niet meer naar het stadskantoor hoeft. Bezoek blijft natuurlijk wel mogelijk, want de klant bepaalt zelf via welk kanaal hij zaken met ons wil doen”.

De dienstverleningsvisie 'Venlo Voorop' (2015) reikt de organisatie drie centrale werkprincipes aan:

  1. we denken vanuit de leefwereld van onze klanten en relaties. We stellen niet onze eigen processen centraal, maar het klantproces. Dat proces is voor die klant logisch en verloopt gemakkelijk, snel en correct.
  2. we streven naar eenvoud. We houden onze werkprocessen tegen het licht en stellen steeds de vraag: wat heeft de Venlonaar hieraan? In onze communicatie zijn we gericht op de ontvanger. Ook daarin staan eenvoud en helderheid voorop.
  3. we zijn één geheel. Dienstverlening is van de hele gemeente en iedere ambtenaar is medeverantwoordelijk voor de kwaliteit daarvan. Onze klanten en andere relaties ondervinden geen last van de manier waarop wij onszelf hebben georganiseerd.

Hoe onze inwoners de gemeentelijke dienstverlening ervaren, heeft grote impact op de relatie van bestuur en organisatie met de samenleving. Voor het opbouwen en behouden van vertrouwen is noodzakelijk dat we als gemeente goed bereikbaar zijn.  We richten  onze aandacht in de komende tijd daarom op het verbeteren van de (telefonische) bereikbaarheid. Voor andere onderdelen van onze dienstverlening is in de huidige tijd alleen ruimte voor een sobere maar doelmatige inrichting.

Ambities Coalitieprogramma Venlo 2018 - 2022

In het Coalitieakkoord Venlo 2018 – 2022, “Samen Venlo Veranderen” worden de volgende relevante ambities aangegeven:

  • Het gemeentebestuur dient dichter bij de inwoners van Venlo te staan. Uitwerking van het coalitieakkoord op hoofdlijnen zal daarom plaatsvinden met alle betrokkenen in de hele gemeente.
  • Inwoners worden en meer en beter betrokken bij planvorming.
  • Stimuleren van bewonersinitiatieven wordt een kernactiviteit van onze gemeente.
  • Bestuurlijke onderwerpen hangen met elkaar samen en moeten dus, sterker dan voorheen, integraal worden aangepakt.  
  • Betrouwbaar en transparant bestuur. Verloren vertrouwen gaan we terugwinnen.
  • Een open bestuurscultuur, waarbij het samenspel tussen coalitie en oppositie wordt versterkt door  middel van een constructieve dialoog met de raad.
  • Verdere benutting van de regionale samenwerkingsverbanden.
  • Gestalte geven aan intensieve samenwerking in de Euregio op het gebied van duurzaamheid, werkgelegenheid, cultuur en toerisme.
  • Stabiliteit in de ambtelijke organisatie door verdere uitvoering van de ingezette organisatievorm.
  • De samenwerking met Venray en Horst aan de Maas op het gebied van bedrijfsvoering wordt verder uitgerold.
  • Goed contact met inwoners vereist goede dienstverlening. We spelen flexibel in op klantwensen. Digitale dienstverlening en persoonlijk contact zijn beide belangrijk.
  • We verbeteren en versimpelen het contact  met bedrijven. Goede dienstverlening draagt bij aan een gunstig vestigingsklimaat.
  • De gemeente verbetert de toegankelijkheid voor burgers bij klachten. Het bestuur neemt daarin een directe, duidelijke rol.

Indicator

JR 2017

2019

2020

2021

2022

Verhouding volume dienstverleningscontacten (waardevraag) t.o.v. volume contacten als gevolg van fouten in de organisatie (foutvraag)

57,00

60,00

63,00

65,00

Alle binnenkomende calls zijn te verdelen in vier categorieën: 1) beoogde dienstverleningsvragen, d.w.z. vragen naar datgene wat wij als gemeente willen leveren (waardevraag, 41% in 2015); 2) calls als gevolg van fouten of onduidelijkheden (25% in 2015); 3) doorverbinden (21%); en 4) afspraak maken (13%).De indicator geeft het percentage waardevraag. De beoogde stijging van 41% in 2015 naar 60% in 2020 is ambitieus. Deze stijging van de waardevraag kan uit alle drie de overige categorieën komen.In 2015 is dit als proef voor het eerst gemeten. Het is vooralsnog niet mogelijk gebleken om de informatie structureel te ontsluiten via het zaaksysteem zoals bedoeld was. Er zijn daarom geen realisatiecijfers vanaf 2016. Deze indicator wordt vervangen in het nieuwe programma.

Indicator

JR 2017

2019

2020

2021

2022

Aantal (informele) klachten

426,00

440,00

440,00

440,00

440,00

Over het algemeen zien we een trend dat het aantal klachten met wat fluctuaties structureel groeit. De redenen daarvoor verschillen jaarlijks. In 2018 wordt de groei onder meer veroorzaakt door achterstanden in relatie tot een verscherping van de controle op de Geld Terug Regeling en problemen met een uitvoerder van groenonderhoud. Op grond van deze stijgende trend, is het reëel om voor de komende jaren het begrote aantal klachten bij te stellen naar 440.

Indicator

JR 2017

2019

2020

2021

2022

Klanttevredenheid dienstverlening

6,50

7,20

7,20

7,20

7,20

Gemiddeld rapportcijfer van burgers op de vraag “Hoe waardeert u – over het algemeen – de dienstverlening van uw gemeente?” (1-10) in de stadspeiling. In 2017 is deze gemiddelde waardering onveranderd gebleven ten opzichte van de voorgaande metingen in 2015 en 2013.