Begroting 2019 - 2022

Programma 5 Onderwijs en Jeugd

Wat willen we bereiken?

Strategische doelen
Iedereen ontwikkelt zich naar vermogen tot een volwaardig inwoner van onze samenleving
Tactische doelen

  • Het faciliteren van de persoonlijke ontwikkeling van onze inwoners
  • Het behouden en waar nodig versterken van een adequate leeromgeving
  • Het (verzorgen van adequaat) toezicht op competentieontwikkeling

Strategische visie 2030
In de Strategische Visie 2030 zijn twee hoofdopgaven geformuleerd: ‘het versterken van de maatschappelijke ruggengraat’ en ‘het verbeteren van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven’. Het programma Onderwijs en Jeugd draagt bij aan beide hoofdopgaven.

Sociale Structuurvisie Venlo 2022
In de Sociale Structuurvisie Venlo 2022 ‘Ik ken jouw naam, jij de mijne. Samen zijn wij Venlo’ is een hoofdopgave voor het sociale domein verwoord als ‘het vermogen van de stad om iedere inwoner van Venlo een veilige leefomgeving te bieden met voldoende mogelijkheden om mee te doen’. Deze doelstelling is nader uitgewerkt in vier kernopgaven. Het programma Onderwijs en Jeugd draagt rechtstreeks bij aan kernopgave 2 (‘iedereen ontwikkelt zijn competenties: persoonlijke ontwikkeling’).

Kernopgave 2 is in de volgende ambitie geconcretiseerd: Venlo biedt volop mogelijkheden voor (talent)ontwikkeling: onderwijs, werk, sport, bewegen, persoonlijke- en kunstzinnige vorming en culturele activiteiten. Goed onderwijs duurt een mensenleven lang. De samenleving verandert per slot van rekening voortdurend. Samen met partners zorgt de gemeente ook de komende jaren voor een passende infrastructuur op het gebied van (passend) onderwijs, cultuur, kunsteducatie en sport. We spreken onze maatschappelijke partners, (beroeps) onderwijs en bedrijfsleven aan op onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Voor programma Onderwijs en Jeugd is de volgende strategische doelstelling geformuleerd:

Iedereen ontwikkelt zich naar vermogen tot een volwaardig inwoner van onze samenleving.

De strategische doelstelling is vertaald in drie concretere tactische doelstellingen:

  1. Het behouden en waar nodig versterken van een adequate leeromgeving;
  2. Het faciliteren van de persoonlijke ontwikkeling van onze inwoners;
  3. Het (verzorgen van adequaat) toezicht op competentieontwikkeling.

Voor de invulling van deze doelstellingen is slechts een beperkte, voornamelijk faciliterende, rol voor de gemeente weggelegd. Primair zijn onze (jeugdige) inwoners en hun ouders/verzorgers zelf verantwoordelijk. Het onderwijsveld heeft voor onze kinderen en jeugdigen de verantwoordelijkheid om te zorgen voor kwalitatief goed onderwijs. De gemeentelijke rol is ook daar voorwaardenscheppend. Wel dient de gemeente toe te zien op deelname aan het onderwijs.

Binnen het programma Onderwijs en Jeugd geven wij uitvoering aan onze
verantwoordelijkheden op grond van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op
het voorgezet onderwijs, de Wet op de expertisecentra (onderwijshuisvesting en
leerlingenvervoer), de Leerplichtwet (toezicht op deelname aan onderwijs) en de
Wet passend onderwijs.

De schoolbesturen zijn, naast hun verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Wet passend onderwijs, ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs.

Samen met het onderwijsveld en andere partners wordt gezorgd voor mogelijkheden voor de jeugd en jongvolwassenen om hun talenten te kunnen ontwikkelen. Daarnaast zorgt de gemeente ervoor dat jeugdigen en jongvolwassenen zich ook buiten het onderwijs kunnen ontplooien.

De resultaten op de geformuleerde strategische doelstelling worden met de
volgende effectindicator (*) gevolgd:
(*) Op basis van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten is besloten om op landelijk niveau ook het absoluut verzuim (per 1.000 leerlingen) en relatief verzuim (per 1.000 leerlingen) inzichtelijk te maken.

Aandeel vroegtijdige schoolverlaters in Venlo

schooljaar 2013/2014

schooljaar 2014/2015

schooljaar 2015/2016

deelnemers

vroegtijdige
schoolverlaters

%

deelnemers

vroegtijdige
schoolverlaters

%

deelnemers

vroegtijdige
schoolverlaters

%

7.405

163

2,2

7.294

139

1,91

7.419

149

2,01

Indicator

JR 2017

2019

2020

2021

2022

Aandeel vroegtijdig schoolverlaters